IKARUS 260
Ezeknél a kocsiknál eltértek az eddigi tetőhajlattól és négyszög-keresztmetszetű kocsiszekrényt alkalmaztak, így az ablakok felső éle egészen magasra került, ami különösen az álló utasoknak kedvezett. Az ikerajtó nyílásszélessége 1300 mm lett, és ez az utascserét lényegesen megkönnyítette. A vezető munkájának megkönnyítésére hidraulikus szervokormányt és Prága típusú hidromechanikus, automatikus sebességváltót alkalmaztak.
Az Ikarus 260 típusú buszoknak 1972-ben kezdődött a sorozatgyártásuk. Magyarországra készült tagjait 1976-ig egyrészes, magasabb műszerfal jellemezte, később 3 részes műszerfallal készültek, a hetvenes évek elején jellemző volt a hosszú IKARUS felirat, 1974-75-ig 1/4 részben eltolható ablakkal készültek (ezalól kivétel a 260.03-as széria), ezután vezették be az 1/2 részben eltolható ablakot. 1980-ig az Ikarus 200-as buszokon az ajtó nélküli oldal utolsó ablaka osztatlan volt. 1984-ig ezek a buszok háromrészes, ún. trilex keréktárcsával készültek. Szintén 1984-ig volt jellemző a harmonikaajtó (ráncajtó), ezután bolygóajtóval készültek, de egyes külföldi országokba készülő ilyen típusú buszokra később is jellemző volt a trilex keréktárcsa vagy a ránc (harmonika) ajtó. A 260.32/39-es szériák már 1981-es megjelenésüktől fogva bolygóajtókkal készültek.
Budapesten a BKV-nál 1972-ben jelent meg az első prototípus Ikarus 260-as. Az évek során több száz ilyen típusú autóbuszt szerzett be a cég. A típust 1985-ig harmonikaajtóval gyártották. A BKVutoljára 1992-ben szerzett be Ikarus 260-ast, ezt követően szóló autóbuszként Ikarus 415-ösök érkeztek, s az égető buszhiány kezelésére használt (1998-as és 1999-es gyártású) Ikarus 260-as szerzett be a Hajdú Volántól (8 db) 2010. novemberében. Az Ikarus 260 típusú busz motorterét hajómotorral szerelték fel. Az Ikarus 260-asok utódjául a Ikarus C60-as típust szánták, amelynek a sorozatgyártása azonban nem kezdődött meg. Az Ikarus 260 típust azonban még 2002-ben is gyártották, több darab érkezett belőle a Kisalföld Volánhoz és a Tisza Volánhoz.
A városi változat maximális sebessége (az automata váltó miatt) 80 km/h körül van.
Gyártási adatok | |
Gyártó | Ikarus |
Gyártásban | 1972-2002 |
Típus | szóló |
Utasparaméterek | |
Padlófelület álló utasoknak | 10,63 m² |
Szállítható személyek száma | 76 fő |
Méretek | |
Hosszúság | 11 000 mm |
Szélesség | 2 500 mm |
Magasság | 3 400 mm |
Tengelytáv | |
A-B | 5400 mm |
Fordulókör átmérő | 20,8 m |
Tömeg | 8 500 kg |
Hasznos terhelés | 7 500 kg |
Legnagyobb össztömeg | 16 000 kg |
Tengelynyomás | |
A tengely | 6 000 kg |
B tengely | 10 000 kg |
▼ kinyitMűszaki adatok | |
Az adatok megjelenítéséhez kattints a „▼ kinyit” hivatkozásra. | |
Elektromos berendezés | |
Névleges feszültség | 24 V |
Akkumulátor | 2 db 6 EU 13, kapacitás 182 Aó |
Generátor | AVG 911-100 A/28V váltakozóáramú, beépített egyenirányítóval, feszültségszabályzóval és túlfeszültségvédelemmel![]() ![]() |