IKARUS 260

2015.09.13 09:16

Ezeknél a kocsiknál eltértek az eddigi tetőhajlattól és négyszög-keresztmetszetű kocsiszekrényt alkalmaztak, így az ablakok felső éle egészen magasra került, ami különösen az álló utasoknak kedvezett. Az ikerajtó nyílásszélessége 1300 mm lett, és ez az utascserét lényegesen megkönnyítette. A vezető munkájának megkönnyítésére hidraulikus szervokormányt és Prága típusú hidromechanikus, automatikus sebességváltót alkalmaztak.

Az Ikarus 260 típusú buszoknak 1972-ben kezdődött a sorozatgyártásuk. Magyarországra készült tagjait 1976-ig egyrészes, magasabb műszerfal jellemezte, később 3 részes műszerfallal készültek, a hetvenes évek elején jellemző volt a hosszú IKARUS felirat, 1974-75-ig 1/4 részben eltolható ablakkal készültek (ezalól kivétel a 260.03-as széria), ezután vezették be az 1/2 részben eltolható ablakot. 1980-ig az Ikarus 200-as buszokon az ajtó nélküli oldal utolsó ablaka osztatlan volt. 1984-ig ezek a buszok háromrészes, ún. trilex keréktárcsával készültek. Szintén 1984-ig volt jellemző a harmonikaajtó (ráncajtó), ezután bolygóajtóval készültek, de egyes külföldi országokba készülő ilyen típusú buszokra később is jellemző volt a trilex keréktárcsa vagy a ránc (harmonika) ajtó. A 260.32/39-es szériák már 1981-es megjelenésüktől fogva bolygóajtókkal készültek.

Budapesten a BKV-nál 1972-ben jelent meg az első prototípus Ikarus 260-as. Az évek során több száz ilyen típusú autóbuszt szerzett be a cég. A típust 1985-ig harmonikaajtóval gyártották. A BKVutoljára 1992-ben szerzett be Ikarus 260-ast, ezt követően szóló autóbuszként Ikarus 415-ösök érkeztek, s az égető buszhiány kezelésére használt (1998-as és 1999-es gyártású) Ikarus 260-as szerzett be a Hajdú Volántól (8 db) 2010. novemberében. Az Ikarus 260 típusú busz motorterét hajómotorral szerelték fel. Az Ikarus 260-asok utódjául a Ikarus C60-as típust szánták, amelynek a sorozatgyártása azonban nem kezdődött meg. Az Ikarus 260 típust azonban még 2002-ben is gyártották, több darab érkezett belőle a Kisalföld Volánhoz és a Tisza Volánhoz.

A városi változat maximális sebessége (az automata váltó miatt) 80 km/h körül van.

Gyártási adatok
Gyártó Ikarus
Gyártásban 1972-2002
Típus szóló
Utasparaméterek
Padlófelület álló utasoknak 10,63 
Szállítható személyek száma 76 fő
Méretek
Hosszúság 11 000 mm
Szélesség 2 500 mm
Magasság 3 400 mm
Tengelytáv
A-B 5400 mm
Fordulókör átmérő 20,8 m
Tömeg 8 500 kg
Hasznos terhelés 7 500 kg
Legnagyobb össztömeg 16 000 kg
Tengelynyomás
A tengely 6 000 kg
B tengely 10 000 kg
▼ kinyitMűszaki adatok
Az adatok megjelenítéséhez kattints a „▼ kinyit” hivatkozásra.
Elektromos berendezés
Névleges feszültség 24 V
Akkumulátor 2 db 6 EU 13,
kapacitás 182 Aó
Generátor AVG 911-100 A/28V váltakozóáramú, beépített egyenirányítóval, feszültségszabályzóval és túlfeszültségvédelemmel